vehicle-image

Miksi sähköautojen suosio kasvaa?

Hyvin monet vahvat ajurit vaikuttavat juuri nyt sähköautojen kysyntään samanaikaisesti ja toisiaan vahvistavasti.

Täyssähköautoja rekisteröitiin vuoden 2021 aikana yli 10 000 kappaletta ­­– yli kaksi kertaa enemmän kuin vuonna 2020. Vuoden alussa kasvu on kiihtynyt edelleen. Vuoden 2022 ensimmäisen neljänneksen täyssähköautojen määrä kasvoi lähes 5 000 autolla.

Tässä 10 faktaa, jotka kertovat miksi sähköautot käyvät nyt hyvin kaupaksi.

  1. Mielenkiintoiset mallit uusimmalla tekniikalla

Markkinoille on tullut tänä vuonna malleja, jotka on suunniteltu kaikkia yksityiskohtia myöten sähköautoiksi. Uusin akkutekniikka nostaa toimintasäteen jopa 500 kilometriin. Suurin latausteho on kasvanut 150–250 kilowattiin. Jos latauslaitteista löytyy riittävästi tehoa, latausaika kutistuu noin 30 minuuttiin. Kuljettajaa avustavat järjestelmät ennakoivat lataustarvetta ja antavat reittisuosituksia. Kehittynyt tekniikkaa näkyy myös autojen virtaviivaisessa ulkomuodossa, sillä autojen ilmanvastus on puristettu mahdollisimman alhaiseksi.

  1. Sähköautoilla on hintakilpailuetu

Nestemäisten polttoaineiden hintojen nousu on lisännyt polttomoottori- ja dieselautojen käyttökustannuksia merkittävästi. Monen autoilijan polttoainekulut ovat kasvaneet jopa 30 prosentilla. Sen sijaan sähköllä ajaminen on erittäin edullista – energiakustannus on keskimäärin 2–3 euroa / 100 kilometriä. Vaikka sähköautot ovat hankintahinnaltaan polttomoottoriautoja kalliimpia, ne ovat elinkaaren kokonaiskustannuksilla laskettuna jo edullisempia kuin vastaavat polttomoottoriautot.

  1. Malleja kaikkiin käyttötarkoituksiin

Vielä äskettäin sähköautot olivat joko premium-malleja tai pieniä kaupunkiautoja. Nyt tilanne on muuttunut. Kaikilla tärkeimmillä autonvalmistajilla on mallistossaan erilaisiin käyttötarkoituksiin sopivia sähköautoja, jotka ovat hinnaltaan järkeviä suhteessa toimintasäteeseen. Tarjolla on myös pakettiautoja.

Myös autojen valintaperusteet ovat muuttuneet. Enää ei olla merkkiuskollisia. Ensin määritellään auton tärkeimmät ominaisuudet sekä haluttu toimintasäde ja sen jälkeen valitaan sopiva auto. Kuvaavaa on se, että vuoden 2022 ensimmäisen neljänneksen myydyin merkki oli edelleen Tesla. Seuraavilla sijoilla olivat Kia ja Hyundai.

  1. Veroalennukset tukevat hankintaa

Syksyllä 2020 eduskunta poisti sähköautoilta autoveron ja sai samalla aikaan pienen ostobuumin. Uuden alle 50 000 euroa maksavan sähköauton ostaja tai pitkäaikaisvuokraaja voi saada 2000 euroa valtion hankintatukea 1.1.2022 – 31.3.2023 välisenä aikana.

  1. Työsuhdeautoilijan verohelpotukset

Sähköautojen käyttöedun verotusarvoa laskettiin 170 eurolla kuukaudessa ja vapaan autoedun 290 eurolla kuukaudessa vuosille 2021–2025. Etu koskee vuonna 2020 tai myöhemmin rekisteröityjä täyssähköautoja.

Lisäksi oman ja työsuhdeauton lataaminen työpaikalla tuli verovapaaksi ja kodin latausasema katsottiin auton lisävarusteeksi. Nämä muutokset tekivät täyssähköautoista suosittuja työsuhdeautoja. Vuoden 2021 ensimmäisellä kvartaalilla 10 prosenttia Secton luovuttamista yritysleasingautoista oli täyssähköautoja, neljännellä kvartaalilla jo 27 prosenttia. Tänä vuonna täyssähköautojen osuus nousee jo kolmannekseen.

  1. EU:n päästösakko bensiini- ja dieselautoille

EU:n autovalmistajille määräämä päästösakko asetti käytännössä henkilöautoille niin pienet päästörajat, että hyvin harva bensiini- tai dieselauto pystyy niitä saavuttamaan. Tämän seurauksena autonvalmistajat ovat supistaneet tuntuvasti bensiini- ja dieselautojen mallistoaan ja lisänneet sähköautojen valmistusmääriä.

  1. Lisää yli 100 kW:n latauspisteitä

Yli 100 kW lataustehon mahdollistavien latauspisteiden osuus kasvoi alkuvuoden aikana yli kolmannekseen kaikista suuritehoista tasavirtalatausta tarjoavista latauspisteistä, kertoo Sähköinen liikenne ry:n kokoama tilasto. Yhdistys arvioi, että täyssähköautoilua palvelevat latausverkostoinvestoinnit painottuvat myös jatkossa suuritehoisiin latausasemiin.

  1. Hankintatuet myös paketti- ja kuorma-autoille

Enintään 50 000 euron hintaisen sähkökäyttöisen pakettiauton hankintatuki on 2 000 – 6 000 euroa, sähkökäyttöisen kuorma-auton 6 000 – 50 000 euroa.

  1. Latauspisteiden tuki myös työpaikoille ja julkiselle infralle

Yksityisen latausinfran tukea taloyhtiöille jatketaan ja korotetaan. Tuki laajennetaan kattamaan taloyhtiöiden lisäksi myös työpaikat. Asuinrakennusten latauspisteiden rakentamiseen voin saada tukea 35 prosenttia hyväksyttävistä kustannuksista.

Myös julkiseen käyttöön tulevan latausinfran rakentamista tuetaan. Suurtehoisten latauspisteiden rakentamiseen voi saada tukea 35 prosenttia hyväksyttävistä kustannuksista. Tuen myöntämisestä päättää energiavirasto.

  1. Tiheä latausverkosto pääteille

Euroopan unioni on parhaillaan päivittämässä vähäpäästöisten ajoneuvojen tankkaus- ja latausinfrastruktuuria koskevaa direktiiviä. Direktiivin mukaan tärkeimmillä valtateillä tulee olla suurtehoiset latauskentät enintään 60 kilometrin välein vuoteen 2025 mennessä. Suomessa näitä niin sanottuja TEN-T-verkoston teitä ovat Helsingistä Turkuun, Ouluun ja Lappeenrantaan johtavat valtatiet.