talvisähköautoilu

Vinkkejä talviseen sähköautoiluun

Sähköauto on hyvä valinta myös talviolosuhteisiin. Se käynnistyy aina luotettavasti ja lämpenee nopeasti. Sähköautossa lämmitysjärjestelmä alkaa toimia välittömästi, kun taas polttomoottoriautoissa moottorin on ensin saavutettava käyttölämpötilansa. Lisäksi sähköauto lämpenee ympäristöystävällisesti ilman tyhjäkäyntiä, jota usein tarvitaan polttomoottoriautoissa kovilla pakkasilla, jos autossa ei ole ulkoista lämmitintä.

Monissa sähköautoissa on etäohjattava esilämmitysjärjestelmä, joka parantaa yleistä käyttömukavuutta. Kun muistat laittaa esilämmityksen päälle voit aina istua lämpimään autoon. Lisäksi esilämmitys sulattaa ikkunat, säästät aikaa kiireisinä aamuina, kun ei tarvitse raaputtaa jäätä tuulilasista.

Talvisähköautoilu on mukavaa ja turvallista, kun huomioit muutamat sähköauton erityispiirteet.

Toisin kuin monet olettavat, pakkanen ei vaikuta sähköauton suorituskykyyn. Sähköauto on aivan yhtä tehokas, oli kesä tai talvi. Kuitenkin talviolosuhteet voivat vaikuttaa auton energiankulutukseen. Esimerkiksi esilämmitys kuluttaa sähköä, ja kylmällä säällä tai loskaisilla teillä ajettaessa sähköä kuluu enemmän. Tämä on tärkeää ottaa huomioon suunnitellessa pidempiä matkoja, sillä auton toimintamatka on talvipakkasilla keskimäärin noin neljänneksen lyhyempi kuin kesäkeleillä. Tarkka reittisuunnittelu ja latausasemien sijaintien ennakkotutkimus ovat osa sähköautoilijan talvista rutiinia.

Sähköauto kiihtyy talvellakin nopeasti, mutta liukkaalla kelillä jarrutusmatkoissa on huomioitava sähköauton suurempi massa. Auton painosta on myös etua: se tekee sähköautosta vakaan ohjattavan. Sähköautossa paino jakautuu tasaisesti koko auton alustalle, jonka päälle akusto on sijoitettu. Painon ansiosta myös pito tienpintaan paranee.  Jos talviautoilun haluaa tehdä itselleen vielä mukavammaksi, kannattaa katsella eri valmistajien All Wheel Drive (AWD)-malleja, joita on tarjolla varsin kattavasti. Neliveto parantaa auton ohjattavuutta ja hallintaa liukkaalla kelillä, sekä helpottaa pysäköintiä lumisiin paikkoihin.

Lataa sähköauto järkevästi talvella

Sähköautoissa on nk. regeneratiivinen jarrutusjärjestelmä. Se muuttaa osan jarrutuksen aikana syntyvästä liike-energiasta sähköenergiaksi. Regeneratiivinen jarrutus on erityisen hyödyllinen talviolosuhteissa, koska se auttaa säilyttämään auton akun varausta samalla, kun se parantaa jarrujärjestelmän tehokkuutta.  

Ympäristö- ja kustannustietoinen lataaja ajastaa autonsa latauksen yöaikaan. Talvipakkasilla sähkön kulutus on suurimmillaan, mutta auton lataaminen yöaikaan ei kuormita valtakunnan sähköverkkoa merkittävästi. Sähkön hintakin on usein alhaisin yöllä.

Siirtymistä ympäristön kannalta kestävään sähköautoiluun ei siis tarvitse lykätä maamme talvisten olosuhteiden vuoksi. Hyvän suorituskyvyn ja käyttömukavuuden ansiosta sähköautoilu on mukavaa myös pakkaskeleissä.

Tutustu sähköautovalikoimaamme tästä.