Renkaiden kulutuspinta

Tarkista renkaidesi kunto - kuluneet renkaat voivat aiheuttaa vaaratilanteita

Lunta ja jäätä on jo lähestulkoon koko maassa. Autoilijalle tämä tarkoittaa lumisia ja liukkaita teitä. Nyt on hyvä tarkistaa renkaiden kunto: renkaissa tulee olla riittävän syvät urat, rengaspaine kohdallaan ja talvirenkaissa nastat kunnossa.

Fennian ajoneuvovakuutus- ja vahinkoasioista vastaavan johtajan Mikko Pöyhösen mukaan renkaiden suorituskyky heikkenee jo reippaasti ennen laissa määriteltyä rajaa. Jos tiellä on vettä tai loskaa, voi ajoneuvo joutua sitä helpommin vesiliirtoon, mitä kuluneemmat renkaat autossa on. – Renkaiden huono kunto lisää onnettomuusriskiä. Auton renkaan kosketuspinta-ala tienpintaan on vain kämmenen kokoinen ja kun rengas kuluu, tämä ala vähenee entisestään. Samalla heikkenee myös auton hallinta.

Talvirenkaissa kulutuspinnan pääuran syvyys tulee olla lain mukaan vähintään 3 millimetriä. Kesärenkailla syvyys on 1,6 millimetriä. Pöyhönen huomauttaa, että lain vähimmäisvaatimuksiin ei kannata tuudittautua. – Lain asettamat rajat ovat ehdottomia vähimmäisvaatimuksia. Turvallisuuden näkökulmasta yksi hyvä muistisääntö on, että uusien renkaiden aika on silloin, kun urasyvyys on 5 milliä ja ikää on 5 vuotta. Renkaiden syviä uria tarvitaan ennen kaikkea ohjaamaan tiellä olevaa vesi- tai loskakerrosta. Jos urat ovat liian matalat, voi rengas nousta vesikerroksen päälle, ja siitä häviää pito eikä autoa voi enää ohjata. Puhutaan vesiliirtoon joutumisesta.

Lain mukaan talvirenkaita tulee käyttää marraskuusta maaliskuuhun, jos sää tai keli sitä edellyttää. Pöyhönen suosittelee vaihtamaan renkaita pienellä kynnyksellä. – Moni ei ehkä tule ajatelleeksi, että talvirengas suojaa myös erityisen märällä tiellä, sillä talvirenkaissa on syvemmät urat. Nastat tietenkin lisäävät pitoa jäisellä tiellä. Pöyhösen mukaan renkaan pito ei korostu ainoastaan äkillisissä vaaratilanteissa, kuten peuran tullessa yhtäkkiä tielle. Jos ajat kovalla vauhdilla jyrkempään mutkaan, voi auto lähteä luisuun, jos pito ei ole kunnossa. Pöyhösen mukaan talvirenkaiden kunto kannattaa nyt tarkistaa, niin urien kuin ilmanpaineidenkin osalta. Huonokuntoisilla teillä kannattaa hiljentää reippaasti vauhtia ja välttää kulumisurissa ajamista.

Miten välttää vesiliirtoon joutuminen
  • Tarkista renkaiden kunto.  

  • Pidä riittävä tilannenopeus. Vesiliirron riski kasvaa ennen kaikkea silloin, kun vauhtia on liikaa, tai renkaat ovat liian kulun

  • Vältä ajamista tien kulumisurissa ajamista.

  • Jos joudut vesiliirtoon, pidä ratti suorassa ja nosta jalka kaasulta. Vältä nopeita ohjausliikkeitä, sillä ne saattavat aiheuttaa yllättäviä suunnanmuutoksia pidon palatessa.

Tarkista renkaat
  • Renkaiden kunto kannattaa tarkistaa myös kauden aikana. Talvirenkaat kannattaa tarkistaa talviloman aikoihin, sillä ne ovat saattaneet kulua talven aikana.

  • Muista huolehtia myös renkaiden rengaspaineesta, sillä vajaapaineisilla renkailla ajaminen heikentää auton hallintaa ja nopeuttaa renkaan kulumista.

  • Hanki uudet renkaat jo ennen lain vähimmäisrajaa.